Източник:
http://www.bnews.bg/article-6262
Поредната гражданска инициатива на родители и еколози,
подкрепена от фермери, зърнопроизводители, пчелари и учени
ще събере в неделя известни артисти
НА КОНЦЕРТ
пред храма „Св. Александър Невски".
От 12 до 15 часа
в неделя ще се проведе голям митинг-концерт под надслов:
За България - свободна от ГМО!
Да съхраним земята си чиста и да пазим здравето на нашите деца!
Протестът е насочен срещу промените на Закона за генетично модифицираните организми (ГМО), които биха позволили освобождаване в околна среда или отглеждане на ГМО в България.
Участие в концерта са потвърдили Елица Тодорова и Стунджи, Камелия Тодорова, Коцето - Калки, Теди Кацарова, Поли Генова, Христо Караславов, Мартин Костадинов, женски народен хор „Елица", детски хор „Бон - Бон", вокално студио „Dstars", Влади Въргала и други. Всички изпълнители участват напълно безплатно в подкрепа на идеята.
Организаторите настояват българските власти да изпълнят препоръките на Европейската комисия и да изработят и представят на българското общество национална стратегия, която да утвърди България като свободна от ГМО територия. Те искат също така незабавно да се създаде екип с широко гражданско участие за изработването на този документ.
Инициативата за концерта в неделя е изцяло гражданска и е доказателство, че българите отстояват правото си на живот и поминък в страната си и бъдещето на децата си в нея.
Преди самия концерт всеки ще може да опита родна българска продукция: зърно, мед, вино, билки, зеленчуци, хлебни и сладкарски произведения от производители на традиционни български сортове, произведени с методите на традиционно и био земеделие.
Анти-ГМО инициативи:
28.2.2010
Концерт за „България – свободна от ГМО”
Виж повече
3.2.2010
Кампания "Картички "Зелена България" - за Министър-председателя на Република България"
Виж повече
31.1.2010
Гражданска демонстрация под надслов "За чиста храна, за здрава земя! България - свободна от ГМО!"
Виж повече
13.1.2010
Протест срещу промяна на закона за генномодифицираните организми в България.
Виж повече
Какво означава генно инженерство? |
||
Източник: http://www.bluelink.net/gmo/ |
||
Генното инженерство е относително нов клон на науката. В стремежа той да бъде оприличен на старите от векове индустриални методи, като тези за правене на хляб и бира, този клон на науката е често неправилно наричан „нови биотехнологии”. Генното инженерство включва вземането на гени от клетките на живи организми и променянето им по някакъв начин. Това дава възможност на учените да пренасят гени между различни видове, за да произвеждат генно изменени организми с нови характеристики. | ||
Терминът „биотехнология” се отнася до наука, ползваща живи организми, например използването на хлебни дрожди, за да се направи вино и хляб. Този термин също се ползва и за да се опише селекцията на растения или животни за получаване на особено желан резултат. Традиционните биотехнологии са ни дали парниковите рози, с уникални цветове и крави с голям месо- и млeкодобив. Генното инженерство се ползва от учените и индустрията, като начин за преустройство и подобряване на живите организми. В земеделието то е фокусирано върху придаването на нови качества на растенията с търговска цел, като хебицидо-устойчивост, промяна хранителната стойност, устойчивост спрямо насекоми или стрес-толерантност. | ||
Индустрията изисква тези подобрения, за да увеличи ефективността и продуктивността на растенията. В действителност, техният осНО!вен мотив са по-големите ПЕЧАЛби. |
||
|
||
о Каква е ролята и поведението на тези гени в организма-донор, нито пък ако даден ген бъде внедрен в коренно различен друг вид организъм. о Биха ли се променили качествата на храни, добити по този начин? |
||
Все още много малко се знае за гените и за това какво те биха могли да отключат или подтиснат в зависимост от това къде са разположени в организма-реципиент (растение или животно). Открити са въпросите за т.нар. позиционални ефекти. А какво да кажем за подтискането на генните ефекти или за т.нар. генна нестабилност? |
||
Тенденции, факти и действащи лица в генно-инженерната индустрия |
||
През 90-те години агробизнесът и фармацевтичната индустрия се сляха в по-големи компании – явление, наречено „консолидация на индустрията”. Това създаде т.нар. индустрия за „живата наука“ , където тези гиганти или транснационални компании /ТНКи/ доминират търговските продажби на пестициди, семена, храни или животински продукти на световно равнище. Тяхната глобална природа се изразява във все по-малката им зависимост от родните им страни по отношение на продажби и локализация на производството. |
||
Например швейцарската „Суис – живи науки“ има 275 дъщерни подразделения и клонове в 145 страни по света. Генните модификации на семена се доминират на пазара от ТНКи, като Монсанто, Авентис, Дюпон и Астра Зенека. |
||
Положението в България |
||
До началото на тази година в България темата "Генетично инженерство - храни и земеделие" не се дискутираше. Широката общественост нямаше никаква информация за това дали в страната се засаждат генно изменени растения и консумира ли населението генно изменени храни. През февруари 2000 г. Регионално движение " Екоюгозапад" със съдействието на | ||
ANPED извърши проучване, резултатът от което е дадената в тази страница информация. През февруари 2000 г., националната телевизия в нейната седмична програма “Бразди”, се опита да открие дискусия за ГИ фермерство, с |
репортаж за отгледана Монсантова Roundup-толерантна царевица в Североизточна България /29/. В предаването е предложено интервю с фермер, отгледал в Севлиевски район такава |
|
царевица, а също и с бизнесмен от Исперих, от компанията Агротайм, който предупреждава, че приемането на ГИ в земеделието може да затрудни българския експорт. Въпреки това, програмата завършва с журналистическо виждане, едновременно с предупреждение, че България няма да слуша запада, който желае да държи българското земеделие изостанало /30/. | ||
Поради липса на информация за фермерите, отгледали ГИ царевица, ние се срещнахме с интервюирания от Българска телевизия фермер. През 1999 г. за първи път той купува семена на Monsanto, включващи 5 пакета семена с Roundup-толерантна царевица и 30 л. с хербицид Roundup. Той закупува тези материали от местните дистрибутори на семена. Фермерът няма договор с Monsanto и е засял 30 ха с тази царевица /31/.Една трета от реколтата изкупува дистрибуторът, една трета той продава за храна на животните на други фермери и останалата част се използва за храна на животните на членовете от кооператива /31/. |
||
Предполагаме, че Монсанто притежава списък на фермерите, отглеждащи ГИ царевица. Този регистър обаче, е недостъпен /33/ за широката общественост и това е недопустимо при положение, че в ЕС и Сев. Америка, тези компании са се съгласили списъците на фермерите засаждащи ГИ растения да са изложени в Интернет. Източник: http://www.bluelink.net/gmo/ |
От сърце благодарим на родителите, които намират врЕ!ме, място и средства за ВСички деца. |
|
На творящите благо. |
НЯМА родител, на който да не му се е искало след като остави детето си в детската градина, тайничко да надникне и да види на какво играят вътре, с какво се занимават, как се справя любимият наследник…
Тук ще се опитам да открехна мъничко завесата и заедно да надзърнем …
Какво правят там вътре?
Всички занимания са съобразени с ДНЕВНИЯ РЕЖИМ на детската градина. Обучаващите ситуации са разработени в съответствие с предписанията на МОМН. Разиграват се в рамките на около петнайсет минути.
Седмична програма
четвърТЪК петЪк
С какво се занимават? На какво ги учат?
Съществува така наречената
Наредба № 4 от 18.09.2000 г. за предучилищно възпитание и подготовка
http://kg.sofia.bg/?page=nrdb_preduchiliste
Тя съдържа всички предписания за обучението на деца от 3 до 7-годишна възраст по „образователни направления”. Те са общо девет: български език и литература, математика, социален свят, природен свят, игрова култура, музика, конструктивно-технически и битови дейности, изобразително изкуство, физическа култура.
От ТУК можете да добиете представа на какво ТОЧно учат детето Ви.
Как се справят децата ни?
Освен откъслечните строфи от стихчета и разбъркани куплети от незнайни детски песнички…
...по Коледа, в края на учебната година и по други поводи се организират празнични концерти, където можем качествено да оценим постиженията на талантливите си малчугани.
...всички рисунки, апликации и прочее творби, които виждаме окачени на СТЕНАТА_на_СлаВата, се събират грижливо в нарочна папка от учителките в групата. А в края на учебната година ще се сдобием с пълния комплект творби от любимия наследник.
Тази година децата ни учат по нова програмна система, която се нарича Аз съм в детската градина на издателство Изкуства. Системата е разработена от доц. д-р Димитров и колектив и е одобрена със заповед РД 09-317/05.03.2007 г. на министъра на образованието, младежта и науката. Системата включва художествени произведения и дидактични игри по Български език и литература, примерни подвижни игри по Физическа култура, примерни дидактични игри и упражнения по Математика, енциклопедична информация по Природен свят и Социален свят, сценарий за провеждане на празник. Също и примерни песни, музикални игри и произведения за слушане по Музика, песни и музикалните им съпроводи, съобразени с музикалните възможности на децата от втора възрастова група. Системата съдържа учебни помагала по образователните направления Изобразително изкуство и Конструктивно-технически и битови дейности за работа с хартия и техники за апликиране и художествено конструиране. Задачите са поднесени в занимателна стихотворна форма и съдействат за по-лекото и увлекателно овладяване на различните умения. Подробна информация |
||||
ЕТО КАКВО учат ДЕЦАТА ни по всяко образователно направление: | ||||
Български език и литература Участва в диалози, употребява етикетни изрази за вежливост, възпроизвежда текст, борави свободно с думи, включително с абстрактно значение. Съставя граматически правилни изречения, правилно изговаря на думите, разграничава думите в изречението и звуците в думата. Разпознава букви, цифри и знаци. |
Възпроизвежда фигура, знак, прави и криви линии. Показва отношение към книгата, изказва отношение към литературно произведение и героите в него, различава отделни видове литературни произведения (стихове, приказки), пресъздава произведения, импровизира. |
|||
Математика Брои до десет, определя поредното място на обект в редица. Сравнява броя на обектите в две множества и ги изравнява чрез добавяне / отнемане. Измерва ширина, дължина и височина, сравнява обекти. Определя взаимното разположение на обекти, посоки и собственото си място в пространството. Разпознава части на денонощието, познава днес, вчера и утре, дните от седмицата, сезоните. Сравнява предмети по форма, разпознава геометрични фигури: кръг, квадрат, триъгълник. |
||||
Социален свят Разпознава поведенчески форми и емоционалното състояние на околните. Изказва предпочитания, идентифицира се по пол, външен вид, движения, постъпки и умения. Проявява грижа, толерантност и разбиране, сравнява постижения, осъзнава права. Сравнява и групира предмети, различава материали, от които са изработени предметите. Познава важни пътни знаци, спазва правила за безопасност и основни хигиенни норми. Има отношение към битови и национални празници. |
||||
Природен свят
Назовава животни, сравнява и обяснява типични поведенчески реакции, осъзнава необходимостта от грижи за животните и правото им на живот. Назовава растения, техните признаци и се ориентира в частите им, осъзнава растежа на растенията и необходимите за това условия. Посочва в природни картини |
|
Слънце, Луна, звезди и разпознава промени във времето (слънчево, облачно), описва сезонни промени в природата и обяснява влиянието им върху растения и животни, разпознава правилата за безопасност при природни бедствия. |
||
Игрова култура и пресъздаване Различава играчки, свързва игровия замисъл с подходящи средства за осъществяването му, спазва правила в игрова ситуация, използва адекватно роли, преодолява конфликти. Подготвя декор за драматизации, съчетава роли, измисля сценки. Пресъздава ролев и фантастичен персонаж в играта, свързва фолклорна среда със средства за изразителност в игровата общност. |
||||
Музика
Разпознава слухово определени гласове, музикални инструменти и произведения, типични примери на валс, марш, право хоро и ръченица. Проявява предпочитания към определена музика. Пее и свири на детски музикални инструменти, съпровожда с детски музикални инструменти познати песни. Проявява емоционално отношение и желание за изпълнение на музика. Танцува и импровизира. Разпознава и определя: тембър, динамика и темпо като изразни средства в песни и откъси от музика. |
|
|||
Конструктивно-технически и битови дейности Конструира и моделира, като разбира и следва указания за работа, комбинира различни техники на работа и материали. Прегъва, изрязва, съединява материали, като лепи, преплита, завързва, зашива. Съблича, облича и подрежда самостоятелно дрехите си. Сервира и подрежда прибори за хранене. Подрежда и почиства мястото си в детската градина. Участва в подреждането и поддържането на ред в занималнята и детската градина. |
||||
Изобразително изкуство Разпознава достъпни произведения на народните художествени занаяти и на изобразителното изкуство. Рисува, апликира, моделира. Подбира изразните средства и материалите. Изразява естетическо отношение към резултатите от изобразителните дейности. | ||||
Физическа култура Ходи, бяга, скача, хвърля, лази, провира се, катери се, виси. Прилага изучени физически упражнения в игри и в разнообразни условия. Спазва основните изисквания за безопасност и взаимопомощ. Познава различни видове спорт, различава спортна екипировка и съоръжения, упражнява игри със спортни елементи. Изпълнява физически упражнения, разбира разликата между бързина, сила, издръжливост, гъвкавост и ловкост, разбира връзката между двигателни способности и спортен резултат. Участва в разнообразни подвижни игри, прилага двигателни умения в игрови ситуации. |
||||
|
||||
Наредба № 4 от 18.09.2000 г. за предучилищно възпитание и подготовка http://kg.sofia.bg/?page=nrdb_preduchiliste |
ПОНЕделник | |
07.00 - 08.30 | Прием на деца, игри |
08.30 - 09.00 | Закуска |
09.00 - 10.15 | Обучаващи ситуации: |
о | Социален свят |
о | Физическа култура |
10.15 - 11.30 | Двигателна активност / ДПУ*: |
о | Игри навън / във фоайето / филм |
о |
10.15 - 11.15 ДПУ*: Плуване |
11.30 - 12.30 | Обяд |
12.30 - 13.00 | Тоалет, подготовка за следобедна почивка |
13.00 - 15.00 | Следобедна почивка |
15.00 - 15.30 | Тоалет |
15.30 - 16.00 | Следобедна закуска |
16.00 - 17.00 | Обучаващи ситуации / ДПУ*: |
о |
Музика |
о |
16.15 - 16.45 ДПУ*: Английски език |
17.00 - 19.00 | Издаване на децата, игри (навън) |
__________
* ДПУ - Допълнителни педагогически услуги: занятия при външни педагози, ако сте записали детето си.
ВТорник | |
07.00 - 08.30 | Прием на деца, игри |
08.30 - 09.00 | Закуска |
09.00 - 10.15 | Обучаващи ситуации: |
о | Български език и литература |
10.15 - 11.30 | Двигателна активност / ДПУ*: |
о | Игри навън / във фоайето / филм |
о |
10.00 - 10.30 ДПУ*: Народни танци |
о | 10.30 - 11.00 ДПУ*: Латино танци |
о | 11.30 - 12.00 ДПУ*: Класически балет |
11.30 - 12.30 | Обяд |
12.30 - 13.00 | Тоалет, подготовка за следобедна почивка |
13.00 - 15.00 | Следобедна почивка |
15.00 - 15.30 | Тоалет |
15.30 - 16.00 | Следобедна закуска |
16.00 - 17.00 | Обучаващи ситуации / ДПУ*: |
о |
Игрова култура и пресъздаване |
о |
Социален свят |
о | 15.15 - 15.45 ДПУ*: Карате |
о |
15.45 - 16.15 ДПУ*: Футбол |
17.00 - 19.00 | Издаване на децата, игри (навън) |
__________
* ДПУ - Допълнителни педагогически услуги: занятия при външни педагози, ако сте записали детето си.
срЯда | |
07.00 - 08.30 | Прием на деца, игри |
08.30 - 09.00 | Закуска |
09.00 - 10.15 | Обучаващи ситуации: |
о | Математика |
10.15 - 11.30 | Двигателна активност / ДПУ*: |
о | Игри навън / във фоайето / филм |
о |
10.15 - 11.15 ДПУ*: Плуване |
11.30 - 12.30 | Обяд |
12.30 - 13.00 | Тоалет, подготовка за следобедна почивка |
13.00 - 15.00 | Следобедна почивка |
15.00 - 15.30 | Тоалет |
15.30 - 16.00 | Следобедна закуска |
16.00 - 17.00 | Обучаващи ситуации / ДПУ*: |
о |
Изобразително изкуство |
о | Български език и литература |
о |
16.15 - 16.45 ДПУ*: Английски език |
17.00 - 19.00 | Издаване на децата, игри (навън) |
__________
* ДПУ - Допълнителни педагогически услуги: занятия при външни педагози, ако сте записали детето си.
четвърТЪК | |
07.00 - 08.30 | Прием на деца, игри |
08.30 - 09.00 | Закуска |
09.00 - 10.15 | Обучаващи ситуации: |
о | Изобразително изкуство |
о | Природен свят |
10.15 - 11.30 | Двигателна активност / ДПУ*: |
о | Игри навън / във фоайето / филм |
о |
10.30 - 11.00 ДПУ*: Латино танци |
о |
11.30 - 12.00 ДПУ*: Класически балет |
11.30 - 12.30 | Обяд |
12.30 - 13.00 | Тоалет, подготовка за следобедна почивка |
13.00 - 15.00 | Следобедна почивка |
15.00 - 15.30 | Тоалет |
15.30 - 16.00 | Следобедна закуска |
16.00 - 17.00 | Обучаващи ситуации / ДПУ*: |
о |
Игрова култура и пресъздаване |
о |
Физическа култура |
о | 15.15 - 15.45 ДПУ*: Карате |
о |
15.45 - 16.15 ДПУ*: Футбол |
17.00 - 19.00 | Издаване на децата, игри (навън) |
__________
* ДПУ - Допълнителни педагогически услуги: занятия при външни педагози, ако сте записали детето си.
петЪк | |
07.00 - 08.30 | Прием на деца, игри |
08.30 - 09.00 | Закуска |
09.00 - 10.15 | Обучаващи ситуации: |
о | Музика |
о |
Конструктивно-технически и битови дейности |
10.15 - 11.30 | Двигателна активност / ДПУ*: |
о | Игри навън / във фоайето / филм |
о |
10.00 - 11.00 ДПУ*: Паневритмия |
о |
11.00 - 11.30 ДПУ*: Народни танци |
11.30 - 12.30 | Обяд |
12.30 - 13.00 | Тоалет, подготовка за следобедна почивка |
13.00 - 15.00 | Следобедна почивка |
15.00 - 15.30 | Тоалет |
15.30 - 16.00 | Следобедна закуска |
16.00 - 17.00 | Обучаващи ситуации / ДПУ*: |
о | Природен свят |
о |
15.45 - 16.45 ДПУ*: Паневритмия |
17.00 - 19.00 | Издаване на децата, игри (навън) |